Datum 2022-08-22

MDU-forskare vann ’best paper award’

MDU-forskare vann ’best paper award’ på vetenskaplig konferens i Glasgow

Våra forskare Jimmie Röndell, docent i företagsekonomi och Peter Ekman, professor i industriell ekonomi, har fått utmärkelsen ”Best Paper Award” under en vetenskaplig konferens i Glasgow.

De har, tillsammans med David Sörhammar, docent i företagsekonomi på Stockholms universitet, skrivit konferensbidraget ”Actor affordance in service ecosystems”.

Konferensbidraget beskriver hur olika marknadsdynamiker och -marknadslogiker samverkar och kan förstås som en omställning av marknadsekosystemet. Det finns exempelvis många intressanta marknadstransformationer som påskyndas av digitalisering och som möjliggör ett mer hållbart företagande, menar Peter Ekman.

Erbjuder nya perspektiv

I somras presenterades artikeln under SERVSIG-konferensen i Glasgow, och det var också här konferensbidraget knep utmärkelsen ”Best Paper” i kategorin ”Service ecosystem and institutions”. Det är ett forskningsområde som har vuxit starkt det senaste året och erbjuder nya perspektiv på hur större marknadsförändringar kan förstås (likt de som nu behövs för att ställa om till ett hållbart samhälle).

SERVSIG ingår i American Marketing Association (AMA), vilket är en intresseförening med över 75 000 medlemmar globalt.

Omställning av marknadsekosystemet

- Konferensbidraget kan hjälpa forskare inom vårt fält att förstå hur olika marknadsdynamiker och marknadslogiker samverkar, och hur de kan förstås som en omställning av marknadsekosystemet. Det finns exempelvis många intressanta marknadstransformationer som påskyndas av digitalisering och som möjliggör ett mer hållbart företagande. Utmärkelsen indikerar att vi är på rätt väg, men den är också uppfordrande när vi nu vidareutvecklar våra tankar till en vetenskaplig tidskrift, säger Peter Ekman.