Datum 2022-04-21

Fortsatt stort intresse av att utbilda sig vid MDU

I veckan stängde anmälan till höstens utbildningar. Intresset för att studera vid Mälardalens universitet (MDU) är fortsatt stort. Totalt har universitetet tagit emot 28 500 anmälningar till höstens kurser och program, varav 10 700 är förstahandssökande. Bortsett från det exceptionella söktrycket under pandemiåren 2020 och 2021, är det rekordsiffror för lärosätet.

Sjuksköterskeprogrammen, socionomprogrammet och beteendevetenskapliga programmet har flest antal anmälda. Störst ökning i antalet förstahandssökanden jämfört med förra året har datavetenskapliga programmet, internationella marknadsföringsprogrammet och sjuksköterskeprogrammet i Eskilstuna.
– Tittar vi på anmälningsstatistiken till våra kurser och program jämfört med förra året ser vi en minskning som vi förväntade oss nu efter coronapandemin. Jämför vi med ett ordinarie år, HT19 och bakåt i tiden, är årets notering högre än någonsin. Det är också glädjande att det är fler som söker till våra program i år jämfört med HT20, säger Ammie Westbeck, chef för sektionen för antagning och examen vid MDU.

I höstens utbud finns en ny utbildning, kompletterande pedagogisk utbildning med inriktning mot grundlärare årskurs 4-6. Totalt har universitetet tagit emot 138 anmälningar till de 40 utbildningsplatser som finns på programmet, varav 58 är i första hand.

Vad det gäller anmälningsstatistiken till universitetets kurser, är de populäraste kurserna de som går på distans: arbetsrätt med 1 715 sökande, att utveckla organisationer och ledarskap med 1 648 sökande samt marknadsföring – en introduktion med 709 sökande.

Antalet anmälningar till högskolor och universitet i hela landet har minskat med drygt 42 000 personer.
– Nedgången i det totala söktrycket tror man beror på att arbetsmarknaden ljusnar igen efter pandemin. Det faktum att vi går framåt jämfört med ordinarie år tyder på att intresset för just MDU har ökat. Vi kommer att fortsätta erbjuda utbildningar som är efterfrågade av studenter och arbetsmarknad, säger Ammie Westbeck.

Den 12 juli går första antagningsbeskedet med svarskrav ut till alla som anmält sig. Den 22 juli är sista svarsdagen.

I dagsläget pluggar cirka 20 000 studenter vid MDU. I lärosätets utbud finns 52 utbildningsprogram på grundnivå, 27 på avancerad nivå och cirka 1 000 kurser.

För mer information och mer sökstatistik för enskilda lärosäten och utbildningar besök:
uhr.se/om-uhr/nyheter/2022-nyheter/nara-377-000-vill-lasa-pa-hogskolan-i-host/ Länk till annan webbplats.