Datum 2021-09-21
Artikeltyp Porträtt

MDH-forskare tävlar i Forskar Grand Prix

Jennifer Gothilander, forskare på MDH, tävlar i Forskar Grand Prix Digital 2021

Hallå där Jennifer Gothilander, forskare på MDH som är en av de fem tävlande i Forskar Grand Prix Digital den här veckan. Vem är du och vad handlar din forskning om?

– Just nu är jag doktorand och kanske lite vetenskapsnörd. Min första studie handlar om att testa reliabilitet och validitet i ett nytt instrument för att mäta delaktighet. Mina kommande studier kommer att handla om hur delaktiga och självständiga barn med funktionsnedsättningar är, och hur delaktighet och självständighet hänger ihop.

Varför är din forskning viktig?

– Min forskning är viktig för att delaktighet är en mänsklig rättighet. Barn med funktionsnedsättningar har lika stor rätt som alla andra barn att vara delaktiga, och ändå visar tidigare forskning att barn med funktionsnedsättningar inte är lika delaktiga som andra barn. Vi behöver forska på varför det är så för att kunna ändra på det, och jag tar något som kan vara en liten, liten pusselbit och undersöker den.

Varför ställer du upp i Forskar Grand Prix?

– Jag ställer upp i FGP för att det är roligt, helt ärligt! Det är utmanande, utvecklande och kul.

Forskar Grand Prix Digital är Forskar Grand Prix digitala deltävling och pågår under perioden den 20-24 september 2021, i samband med ForskarFredag Länk till annan webbplats.. Tävlingen går ut på att presentera sin forskning på ett så engagerande, lärorikt och lättförståeligt sätt som möjligt, på bara fyra minuter.

Vi önskar Jennifer lycka till! Du kan läsa mer om tävlingen och även rösta på henne här Länk till annan webbplats..