Datum 2021-10-12

Tävla med dina bästa idéer om hållbar energianvändning i städer

Har du som student idéer om hur vi kan använda våra städers energidata för att få en mer hållbar och effektiv energianvändning? Nu har du chansen att presentera idén, vidareutveckla den tillsammans med experter och samtidigt tävla om att vinna 15 000 kr.

Tävlingen ”Open Data Challenge, University Class” arrangeras av MDH och Mälarenergi och riktar sig till studenter som vill vara med i arbetet att accelerera utvecklingen kring elektrifiering och energi och samtidigt driva på klimatomställningen – både i Sverige och internationellt.

– Vi letar efter innovativa koncept och möjligheter inom området energi, samhälle och fastigheter. Vi vill synliggöra dina idéer som student, idéer som kan leda till allt ifrån en mer effektiv resurs- och energianvändning, till lösningar som förenklar livet för individer eller företag. Allt för att stärka den ekonomiska, sociala och ekologiska hållbarheten, säger Fredrik Wallin, universitetslektor vid MDH och programledare för NRGY HUB.

Så går tävlingen till:

• Senast den 20 oktober skickar du/dina studentvänner in era idéer. Därefter görs ett första ett urval av deltagare.
  • 1 november – 10 november: de uttagna teamen vidareutvecklar sin idé tillsammans med expertstöd från MDH och Mälarenergi.
  • Den 10 november skickar du in ditt slutgiltiga arbete till en jury.
  • Finalen och din pitch framförs för juryn under den årliga energikonferensen HUB2021, den 16 november i Västerås, Sverige.

– Idén måste baseras på den öppna data som tillhandahålls under tävlingen. Datat kan användas fristående eller i kombination med annan data. Dina förslag bör bidra till ett visst värde när det gäller ekonomisk, miljömässig eller social hållbarhet för de enskilda hushållen, energiföretagen, städerna och/eller samhället som helhet, säger Fredrik Wallin.

Tävlingen anordnas i samband med konferensen HUB2021. Konferensen arrangeras av Energy Competence Center, med samarbete från bland annat MDH.

Skicka in ditt tävlingsbidrag senast 20 oktober.