Datum 2021-10-21

Söktrycket håller i sig till MDH:s utbildningar

Denna artikel skrevs innan vårt officiella namnbyte den 1 januari 2022 från Mälardalens högskola (MDH) till Mälardalens universitet (MDU).

Studenter står och pratar.

Söktrycket håller i sig till MDH:s utbildningar, i år sökte 21 473 personer.

Nyligen stängde anmälan till vårens utbildningar. Antalet ansökningar till högskolor och universitet har minskat med sex procent i hela landet. Vid MDH håller söktrycket i sig och i år sökte 21 473 personer, i jämförelse med förra årets 21 684.

– Nedgången i det totala söktrycket tror man beror på att arbetsmarknaden ljusnar igen efter pandemin. På MDH fortsätter vi erbjuda utbildningar som är efterfrågade av studenter och arbetsmarknad, säger Ammie Westbeck chef för sektionen för antagning och examen vid MDH.

Populära program inom hälsa

Till våren startar 9 av 58 utbildningsprogram på MDH. De populäraste programmen den här ansökningsperioden var inom hälsa. Till sjuksköterskeprogrammet i Västerås sökte totalt 2117 personer, till socionomprogrammet 2006 personer, till sjuksköterskeprogrammet i Eskilstuna 1768 personer och till beteendevetenskapliga programmet 1589.

– Vi ser att intresset för dessa utbildningar fortsätter att vara högt. Tillsammans har de ökat med närmare 1100 anmälningar från förra året, säger Ammie Westbeck chef för sektionen för antagning och examen vid MDH.

Bland de fristående kurserna toppar Att utveckla organisationer och ledarskap listan med totalt 1872 sökande. Därefter följer kurserna Projektledning med 751 sökande och Socialpsykologi 734 sökande.

Första antagningsbesked 9 december

Den 9 december får de sökande antagningsbesked från urval 1 och har på sig till den 17 december att svara om de vill behålla sin plats. Den 22 december kommer antagningsbesked från urval 2.

Mer information

Statistik nationellt och per lärosäte finns hos Universitets- och högskolerådet (UHR) Länk till annan webbplats.