Datum 2023-08-02

Så väljer du rätt utbildning

Flertal studenter som sitter i en trappa

Planerar du att börja plugga? Caroline Sandberg, studievägledare på MDU, delar med sig av några tips om hur du kan tänka om du känner dig osäker.

Se till dina intressen och egenskaper

Finns det något du brinner lite extra för? Fundera över vilka fritidsintressen du uppskattar och vilka samtalsämnen som engagerar dig. Fundera hur du är som person, vad är dina positiva egenskaper och vad önskar du utveckla hos dig själv?

Det finns olika personlighetstester, yrkestester och intressetester du kan göra på webben som eventuellt kan ge dig inspiration. Länkar finns längre ned på sidan.

Sök upp information om yrken och arbetsmarknaden

Utöver att du väljer en utbildning som intresserar dig är det bra att ha koll på vad den leder till och hur arbetsmarknaden inom området ser ut. Arbetsförmedlingens digitala vägledningstjänst Yrkeskompassen ger dig tillgång till arbetsmarknadsprognoser och yrkesbeskrivningar.

Förutom att arbetsmarknaden skiljer sig mellan yrken kan den även skilja sig åt geografiskt. För att öka dina chanser till jobb, reflektera över om du skulle kunna tänka dig att pendla eller flytta när du är färdig med utbildningen.

Tänk brett

Det ska kännas bra hela vägen från utbildningen fram till yrket. Att tänka brett öppnar upp för fler valmöjligheter vad gäller framtida jobb och inriktningar.

– En bred utbildning kan vara bra om man är lite tveksam eftersom den kan leda dig vidare på andra spår, säger Caroline Sandberg.

Prata med en studievägledare

Om du tycker det är svårt att hitta en passande utbildning eller känner dig osäker över något är du alltid välkommen att boka tid hos någon av våra centrala studievägledare. Går du på gymnasiet kan du även vända dig till studievägledaren på din skola för att få information och vägledning.

Studievägledning

Lyssna på din magkänsla

Ta dig tiden och reflektera över varför du funderar på att välja en viss utbildning. Ifall du känner press från omgivningen är det extra viktigt att du lyssnar till dig själv och din känsla. Är du osäker kan du söka en enstaka kurs och på så vis prova på ett ämne du är intresserad av.

– Känn efter och ta ett steg i taget istället för att rusa in i någonting du inte vet om du vill, säger Caroline Sandberg.

Ha en ”backup”-plan

Det kan tyvärr hända att du inte blir antagen till utbildningen du bestämmer dig för. Utnyttja därför möjligheten att lägga till flera val i din ansökan. Ta reda på om samma utbildning finns på flera orter eller om det finns någon likvärdig utbildning att söka. Om inte, finns det något annat du skulle kunna tänka dig att plugga ifall du inte blir antagen till ditt förstahandsval?

Våga prova!

Om du aldrig testar kommer du aldrig få reda på vad som känns rätt eller fel.

– Det är okej att ändra sig och byta val av utbildning. Ibland kan något som först kändes rätt inte kännas helt bra efter en tid, säger Caroline Sandberg.

Lycka till med ditt val av utbildning!

Några länkar som kan hjälpa dig på vägen:

Studievägledning

Om du har frågor om studieval och arbetsmarknad kan du vända dig till någon av universitetets studievägledare.