Datum 2021-03-30

Så blir du expert på digitala möten

Kaffekopp på böcker

Idag sker en stor del av våra möten digitalt och det kan innebära en del nya utmaningar. Här tipsar Emelie Larsson, student på språk- och kommunikationsprogrammet, om hur du genomför ett lyckat möte med god kommunikation, trots att det finns en skärm mellan dig och resten av mötesdeltagarna.

Kameravinkel och ögonkontakt

Det första tipset är att se till så att datorns kamera är i din ögonhöjd. Ställ datorn på ett par böcker, eller vinkla webbkameran upp eller ner, det skapar effekten av ögonkontakt. När du pratar under mötet kan du titta in i kameran och inte på skärmen, vilket också ger intrycket av ögonkontakt. Ögonkontakt är känt för att bygga en tillit till ens lyssnare och det får också dig som talare att framstå mer trovärdig. Det gör det också lättare för lyssnarna att bibehålla fokus under mötets gång.

Mikrofon

Det är inte för intet ordet “mjuta” etablerades som nytt ord under förra året. Släng ett öga mot ikonen som föreställer en mikrofon då och då under mötet, för att de så att den är avstängd när du vill att den ska vara det – och påslagen när du vill det. Det kan bespara dig många pinsamma situationer.

Kroppsspråk och röstanvändning

I digitala möten är det enda som syns av dig din överkropp, vilket betyder att kroppsspråket får en ännu större betydelse för att kommunikationen ska kunna ske på ett effektivt och lyckat sätt. Se till att gestikulera ordentligt, för att på så sätt bibehålla uppmärksamheten hos den du talar med. Kommunikationen kan också förbättras genom en varierad röstanvändning, som exempelvis att skifta i röststyrka och använda betoning för att förstärka budskapet. Ett uttrycksfullt kroppsspråk och en varierad röstanvändning kan vara avgörande för om ditt budskap når den du talar med.

Powerpoint

Det fjärde tipset är att vara sparsam med presentationer. När man befinner sig i ett fysiskt rum kan PowerPoints komma väl till användning och fånga lyssnarnas uppmärksamhet, men när ett möte sker digitalt är det mer troligt att en presentation skapar trötta deltagare. Detta eftersom det är svårt att hålla fokus när man tittar länge på en presentation på skärm. En bättre idé kan vara att prata fritt kring ämnet, eller åtminstone begränsa och minimera användningen av presentationsmedlet. I vissa fall kan det vara lämpligt att använda presentationsmedel för att kunna förmedla all information på ett enkelt sätt, men då bör det läggas till fler pauser, eller diskussionspunkter där presentationen stängs av. Då får dina mötesdeltagare chans att fokusera under hela mötet.

Virtuella bakgrunder

Under digitala möten är det vanligt med virtuella bakgrunder, vilket leder oss in på det femte och sista tipset. Vare sig det gäller en föreläsning, ett konferenssamtal eller ett styrelsemöte är en paradisstrand inte det mest lämpliga alternativet till bakgrund. Anledningen är att dessa bakgrunder drar deltagarnas fokus från den som talar, vilket kan leda till att de slutar lyssna. Med detta i tankarna kan det istället vara en fördel att välja en mer neutral bakgrund, eftersom bakgrunden inte ska vara roligare att titta på än vad det är att lyssna på talaren. En neutral bakgrund behöver inte nödvändigtvis innebära en enfärgad vägg. Det kan exempelvis vara en bokhylla eller tavlor, så länge det inte är för rörigt eller väcker för mycket uppmärksamhet. Människor är vanligtvis nyfikna och kommer med stor sannolikhet att kolla hur du har det runt omkring dig, vilket är varför du bör välja en bakgrund med ett fåtal saker. Då är risken mindre att deltarana blir distraherade.