Datum 2021-03-30

Har du svårt att klara studierna? Det här stödet finns att få

Denna artikel skrevs innan vårt officiella namnbyte den 1 januari 2022 från Mälardalens högskola (MDH) till Mälardalens universitet (MDU).

Kaffekopp på böcker

Ibland kan skolan upplevas som extra kämpig och det kan vara svårt att hålla betygen uppe. I stunder som dessa vet man kanske inte vilket stöd som finns att få eller hur man ska gå tillväga för att ta sig vidare. Här nedan får du tips och råd av studievägledaren Caroline Sandberg som förklarar hur du kan göra för att få den hjälp du behöver.

Dialoger

Om du upplever att du inte hänger med i kursen är det viktigt att du kollar upp det du är osäker på.

En god idé är att i första hand kolla med ens klasskamrater vid funderingar, men tveka inte med att kontakta din lärare om du upplever komplikationer i undervisningen, säger Caroline Sandberg.

Kontakta studenttorget

Till Studenttorget kan du vända dig med alla typer av frågor. Personalen på studenttorget kan hjälpa dig vidare till exempelvis en studievägledare eller en samordnare. Studenttorget finns fysiskt på plats i både Västerås och Eskilstuna, men kan även kontaktas via mail eller telefon.

Mail: studenttorget@mdh.se

Pedagogiskt stöd

Hos Lärum (högskolepedagogiskt centrum) finns filmer, föreläsningar, tips och råd om studievanor, akademiskt skrivande och annat som gynnar dig i högskolestudierna.

Du som lever med en funktionsvariation kan ansöka om stöd via den här sidan och kontakta högskolans samordnare för studenter med funktionsvariation.

På så sätt får du det stöd du behöver utifrån dina behov, exempelvis anteckningsstöd eller möjligtvis längre skrivtid under tentatillfällen, säger Caroline Sandberg.

Filmer om studieteknik

På MDH:s webbsida, under studieteknik, hittar du filmer med tips gällande tekniker och information som kan hjälpa dig när du studerar. Det är klipp om allt från planering till minnestekniker.

Råd och stöd

Under Råd och stöd på Studentwebben hittar du information om källkritik, hur man skriver akademiskt, referensstilar och hur man använder sig av bibliotekets sökguide. Om du har ytterligare funderingar kan du också kontakta biblioteket via mailadressen biblioteket@mdh.se.