Datum 2021-05-31

Student från Financial Engineering utsedd till MDH Global Swede 2021

Denna artikel skrevs innan vårt officiella namnbyte den 1 januari 2022 från Mälardalens högskola (MDH) till Mälardalens universitet (MDU).

Porträttbild av Thi Diu Cáp.

Thi Diu Cáp är MDH:s Global Swede 2021.

Thi Diu Cáp från masterprogrammet i Financial Engineering tilldelades det prestigefyllda Global Swede-diplomet av Sveriges utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor, Anna Hallberg. Härmed är det officiellt att Thi Diu Cáp är MDH:s Global Swede 2021.

Varje deltagande lärosäte får nominera en student som får ta emot Global Swede-diplomet och i likhet med förra året genomfördes ceremonin digitalt. Thi Diu Cáp nominerades dels tack vare hennes “höggradiga uppmärksamhet, engagemang och väletablerade arbetsmoral”, liksom hennes “utmärkta akademiska resultat” som motiveringen säger.

Innan cereomin tog sig vår MDH Global Swede 2021 tid att besvara några frågor så att vi kan lära känna henne bättre.

Vem är vår Global Swede 2020, vill du berätta lite mer om dig själv och din bakgrund??

Jag heter Thi Diu Cáp och kommer från Vietnam. Jag känner stor enthusiasm över att arbeta med företagsdata och att tillämpa programmering, matte och statistik för kluriga sätt att inhämta data. Att studera på masterprogrammet i Financial Engineering vid MDH är ett av mina livsavgörande val, anser jag. Som student på programmet har jag fått ovärderliga upplevelser och erfarenheter, utmaningar och glädje. Tuffa studier absolut, men jag gillar också att vara involverad i aktiviteter på campus, allt hjälper mig att bli en ansvarsfull student och en bättre människa. Dessutom är jag en extrovert person med ett öppet sinne. Jag tycker om att samarbeta med mina grymt bra klasskompisar inom projekten i kurserna. Vi gillar att diskutera allt ifrån föreläsningar, våra karriärmål och även mer vardagliga ämnen som livet som internationell student i Sverige.

Hur tänker du kring att vara en MDH Global Swede och hur skulle du vilja göra det mesta av det?

Stolt, glad och extremt taggad! Det var många känslor när högskolan meddelade mig om nomineringen.

Som MDH Global Swede tror jag att jag kan sprida mina kunskaper om framförallt programmet jag läst på MDH men även om utbildningsmiljön, till andra studenter som är nyfikna på det här nya och användbara programmet. Jag kan även dela med mig av mina erfarenheter av det svenska studentlivet: hur den svenska miljön, kulturen och utbildningen har påverkat mitt sätt att tänka och också mitt liv. Jag känner att jag har vuxit upp och blivit väldigt stark och självständig under de två år jag varit masterstudent i Sverige.

Var ser du dig själv om 10 år?

Jag tror starkt på värdet av högteknologiska tillämpningar för att lösa utmaningar och problem in den numera avancerade finansiella världen. Därför hoppas jag snart kunna bidra på ett positivt sätt till samhället, med den kunskap och verktyg jag får av mitt akademiska liv i Sverige. Om 10 år vill jag ha den professionella förmågan att utveckla program med finansiella tillämpningar.

Har du några tips till dina nuvarande eller framtida studentkollegor?

Utbildningen kommer definitivt att ge dig djupa kunskaper inom matematik och finans samt med en bra grund förbereda dig för att landa i din drömkarriär. Studentlivet handlar ju dock inte bara om att plugga hårt och gradvis öka förmågan att få drömmen att bli verklighet, utan det handlar även om vänskap, så värdesätt den här speciella tiden i din ungdom. Jag önskar att ni alla tar tillvara er underbara studenttid och gör den meningsfull på ert eget sätt.

Om Global Swede

Global Swede är en del av regeringens och Svenska institutets arbete med att bygga långsiktiga relationer med internationella studenter i Sverige. Syftet är att skapa gränsöverskridande och multikulturella nätverk som ska bidra till svensk utrikeshandel och gynna arbetet med att nå framtida lösningar.

Global Swede-alumnerna ingår i ett brett alumnnätverk, administrerat av Svenska institutet, vilket idag omfattar omkring 16 000 personer från 140 olika länder.

Kvinna håller upp diplom. I bakgrunden hänger svenska flaggan och EU-flaggan.

Utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor Anna Hallberg med Thi Diu Cáps diplom.