Datum 2021-07-29

”Det är som ett kvitto på att man faktiskt kan komma på något bra”

Mostafa Saleh

Mostafa Saleh vill vara med och rädda miljön, och han har en idé om hur det kan gå till. Med den idén vann han priset Idélabs Wildcard i årets idétävling.

- Det känns väldigt roligt. Det är lite som ett kvitto på att man faktiskt kan komma på något bra och att andra kan uppskatta det - speciellt när det handlar om något jag brinner för som miljö och energi, säger Mostafa Saleh.

Mostafa Saleh har en passion för energi och miljö och vill vara en del av framtidens lösningar. Genom att delta i idétävlingen hoppades han få bekräftelse på att han var inne på rätt spår.

- Jag hade hört att det fanns en jury som bedömer din idé och din pitch. Jag ville se om min idé var värd något och om juryn skulle uppskatta den lösningen som jag har kommit på, säger han.

Utan att avslöja för mycket av sin idé berättar Mostafa Saleh att det är en hållbar energilösning med en källa som inte utnyttjas idag och han hoppas på att se idén användas kommersiellt i framtiden.

- Det skulle göra mig glad – inte för att det är min idé utan för att man räddar miljön, säger Mostafa.

Närmast väntar examen för Mostafa Saleh men han kommer inte sakta ner på tempot när studierna är över. Han har planer på att jobba vidare på sin idé.

- Jag har bollat den här idén med en god vän till mig och vi kommer absolut försöka ta detta vidare, säger han.

Som vinnare av Idélabs Wildcard fick Mostafa Saleh ta emot prispengar från Automation Region och presentkort från Profeel.

Vinnare:
Idélabs Wildcard
Mostafa Saleh
Student
Läser till civilingenjör inom industriell ekonomi

Idélab

Idélab erbjuder studenter, forskare och övriga anställda vid MDU rådgivning inom ide- och affärsutveckling samt personlig utveckling – helt kostnadsfritt.