Datum 2021-02-23

Tips på hur du lyckas med orddelen på högskoleprovet

Denna artikel skrevs innan vårt officiella namnbyte den 1 januari 2022 från Mälardalens högskola (MDH) till Mälardalens universitet (MDU).

Person som skriver.

För att få ett bra resultat på orddelen på högskoleprovet gäller det att ha ett välutvecklat ordförråd. Här får du våra bästa tips kring hur du kan förbättra ditt resultat!

– För många är orddelen det svåraste på provet men det går att förbättra sina kunskaper, säger Gerrit Berends​​​​, universitetslektor i svenska och ämnesföreträdare för ämnet på MDH.

Så här går du tillväga – tips från vår universitetslektor

• Läs utmanade texter så som ledarsidan i en dagstidning eller tidningar om ekonomi, naturvetenskap eller forskning. Slå upp ord som du inte förstår och öva och repetera dem.

• Om du inte förstår ett ord under provet kan det hjälpa att försöka bryta ner det i olika delar. Till exempel om du vet att mono betyder endast bara och poly betyder mycket och många, blir det enklare att förstå betydelsen av orden monografi eller monogami, polygami eller polyteknisk.

Om du känner till att ord med förledet a- betyder att något helt saknar egenskapen i efterföljande ord, förstår du att asocial betyder att någon inte är social och asymmetriskt, att något inte är symmetriskt. Samma sak gäller om ordet börjar med miss- så som ordet missbelåten. Då är man inte belåten.

• Svenskan har även många lånord så se om ordet påminner om något ord på ett annat språk. Mono och poly kommer till exempel från grekiskan, men vi har även många lånord från tyska och engelska. De svenska orden barberare och handel kommer från tyskan till exempel. Det engelska ordet colleague heter på svenska kollega. Orden handikapp och modem kommer från engelskan. Det finns även lånord från andra språk så som arabiska, franska och latin.

• Du kan även få vägledning i att förstå vad ordet betyder genom att försöka minnas om du har hört ordet i något specifikt sammanhang.

Välutvecklat ordförråd bra för dina studier på högskolan

Att lyckas med orddelen på högskoleprovet är inte bara en möjlighet för dig att få bättre resultat på provet utan ett välutvecklat ordförråd kommer även hjälpa dig under dina framtida studier på högskolan eller universitetet.

– Högskolestudier innebär att du både kommer läsa och skriva akademiska texter. Det kräver ett bra ordförråd för att förstå och själv kunna utrycka sig akademiskt. Hos oss på MDH erbjuder vi också stöd till studenter inom de här områdena, säger Gerrit Berends.