Datum 2020-09-10

MDH-alumn på Sveriges populäraste traineeprogram

Rebin Rasool

Rebin Rasool, tidigare student på civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi, är en av tolv unga civilingenjörer som blivit uttagen till ABB Trainee Program i Västerås.

− Det har alltid varit en dröm att få in en fot hos ABB. Nu ser jag fram emot att använda den kunskap jag fått genom studierna på MDH för att bidra till den hållbara utvecklingen i samhället, säger Rebin Rasool.

När teknikstudenter från Sveriges universitet och högskolor förra året röstade fram Sveriges populäraste traineeprogram Öppnas i nytt fönster. toppade ABB:s traineeprogram listan. I stenhård konkurrens valdes 26-årige RebinRasool in till det åtta månader långa traineeprogrammet, som i måndags startade sin introvecka.

På traineeprogrammet väljer deltagarna tre praktikplatser inom ABB, på tio veckor vardera. Rebin Rasool har valt att göra sina första tio veckor inom området Electrification.

− Som nyexaminerad från civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi finns det många möjliga vägar att gå. Jag gillade möjligheten att få testa på att jobba inom olika områden i början av min karriär, säger RebinRasool.

Efter de åtta månaderna kliver Rebin Rasool in på en permanent position på den avdelning han helst vill jobba inom. I det långa perspektivet har Rebin Rassol karriärmålet klart:

− Jag skulle vilja bli chef inom något område för att då kunna bidra till att utveckla vårt samhälle i en mer hållbar riktning.

Kontakt under studierna

Rebin Rasool kom först i kontakt med ABB och traineeprogrammet under sina studier vid MDH.

− När representanter för programmet besökte högskolan så minns jag att jag pratade med några som var trainees. Jag fastnade direkt för programmet när jag fick höra om hur det är utformat och vad de fick göra och lära sig, säger han, och tillägger:

− Jag drivs av utmaningar och gillar att hamna i situationer där jag måste ta mig an något nytt. I sådana situationer tror jag att man utvecklas mest.

Samverkanspartner sedan länge

MDH och ABB har länge samarbetat med forskningsprojekt inom automation, robotik och energi. Samarbetet fokuserar också på rekrytering, stipendium och aktiviteter för att öka intresset för teknik i lägre åldrar. ​Medarbetare från ABB är också med och utvecklar högskolans utbildningar, både i syfte att säkra koncernens långsiktiga kompetensbehov och stärka studenters attraktionskraft på arbetsmarknaden.

Relaterat

• Datum 2020-04-02
  • Artikeltyp Aktuellt

MDH-studenter kombinerar sommarjobb med studier hos ABB Robotics

I sommar har våra studenter inom tekniska utbildningar möjlighet att jobba samtidigt som de studerar och tillgodogör sig högskolepoäng. ABB Robotics är först ut inom ABB-koncernen att erbjuda MDH-studenter plats som sommarteknolog.

om MDH-studenter kombinerar sommarjobb med studier hos ABB Robotics
  • Datum 2020-02-20
  • Artikeltyp Aktuellt

MDH och ABB förstärker sitt samarbete inom världsledande forskning

I samarbete med ABB har MDH anställt Tiberiu Seceleanu som professor i datavetenskap med inriktning på distribuerade automationssystem.

om MDH och ABB förstärker sitt samarbete inom världsledande forskning