Datum 2020-11-23

Forskarens tips inför Black Friday

Denna artikel skrevs innan vårt officiella namnbyte den 1 januari 2022 från Mälardalens högskola (MDH) till Mälardalens universitet (MDU).

Forskaren Eric Hansen.

Black Friday står för dörren och enligt Svensk Handel gör varannan svensk sig redo att fynda. Samtidigt som det går att göra riktiga kap på rean så lyfter Eric Hansen, lektor i psykologi vid MDH, ett varningens finger.

– Black Friday är ett bra tillfälle att handla saker som man planerat att köpa, men det är lätt hänt att man köper mer än vad som var tänkt eller behövs, säger han, och hänvisar till knapphetsprincipen.

– Det innebär att när något finns i begränsat antal eller erbjuds under en begränsad tidsperiod så upplevs det som mer attraktivt än vad vi skulle tyckt i normala fall, säger han.

Vid nedsatta priser kan vi också känna att vi behöver passa på innan erbjudandet försvinner.

– Det blir ofta en ”slå till nu eller aldrig-känsla”. Man vill inte riskera att missa erbjudandet och därför kan det bli så att man spontanköper saker som man inte hade tänkt, säger Eric Hansen.

Risken blir att konsumenter under rea-perioder som Black Friday köper saker till nedsatt pris som de kanske inte kommer använda. Därför kan det vara bra att reflektera över om produkten är något man skulle vara intresserad av även om den inte erbjöds på rean, säger Eric Hansen:

– Skulle jag köpt produkten även om erbjudandet fanns i obegränsad upplaga eller erbjöds i obegränsad tid? Det är en bra fråga att ställa sig.

Eric Hansens tips till konsumenter

1. Det är lätt att bli exalterad över nedsatta priser. Men ta det lugnt och reflektera över om du skulle köpt produkten även om den inte fanns på rea. Annars är det lätt att komma hem med saker du sedan inte använder.

2. Vid mängderbjudanden - tänk på om du verkligen behöver flera varor än en. Det är lätt att känna att man måste utnyttja erbjudandet under den begränsade tiden som det erbjuds. Men även om det står ”max tre varor per hushåll” så kanske du inte behöver så många.

3. Pratar säljaren om vad saker brukade kosta så ska man vara lite försiktig. Priser ändras över tid. Här är plasma-tv:n ett bra exempel som föll kraftigt i pris under en relativt kort period. Dessutom spelar det ingen roll vad den brukade kosta – den kostar inte det nu. Ta ställning till om det här är ett bra pris, här och nu.