Datum 2020-05-12

MDH-teknik ska upptäcka stroke snabbare

Denna artikel skrevs innan vårt officiella namnbyte den 1 januari 2022 från Mälardalens högskola (MDH) till Mälardalens universitet (MDU).

Simulering av en hjärnblödning

Simulering av en hjärnblödning med den nyutvecklade sändaren upptill.

En stroke leder till syrebrist i hjärnan och gör att den som drabbas plötsligt förlorar olika funktioner som tal, rörelser, känsel och syn. På MDH utvecklar forskare sjukvårdsutrustning som ska upptäcka stroke snabbare, vilket kan minska risken för hjärnskador.

– Genom att upptäcka en stroke tidigt kan den som har drabbats få färre komplikationer och hjärnskador. Vi utvecklar en teknik som gör det möjligt för sjukvården att snabbare genomföra en undersökning på patienter som drabbats av exempelvis en hjärnblödning, säger Nikola Petrovic, projektledare för forskningsprojektet Detektering av stroke med hjälp av mikrovågor.

Forskningsprojektet finansieras av KK-stiftelsen och är ett samarbete mellan MDH, Qamcom AB och Scanwaves AB. Inom projektet har forskarna utvecklat mottagar- och sändarapplikatorer som är unika eftersom deras funktion gör det möjligt att särskilja avancerade avvikelser i hjärnvävnaden. Sändaren fästs på sidan av huvudet och med hjälp av mikrovågor skickar den ut en signal från en hjärnblödning, som mäts med mottagaren.

– Eftersom vi använder mikrovågor kan vi utveckla billigare utrustning än om vi skulle använt röntgen. Dessutom slipper patienten utsättas för så stark strålning som röntgen medför, säger Per Olov Risman, forskare i projektet.

Undersökning på plats

Dagens utrustning som används för att upptäcka stroke är dyr och finns enbart på sjukhus. Den nya utrustningen som utvecklas vid MDH är både billigare och smidigare.

– Det gör att en undersökning även kan genomföras på vårdcentraler eller till och med på plats där patienten befinner sig. En snabbare diagnos innebär tidigare behandling och mindre risk för allvarliga skador, säger Nikola Petrovic.