Datum 2020-06-22

Idé om bevattning blev en vinnare

Denna artikel skrevs innan vårt officiella namnbyte den 1 januari 2022 från Mälardalens högskola (MDH) till Mälardalens universitet (MDU).

Pietro Campana

Pietro Campana vann pris för Bästa idé i Idétävlingen 2020.

Pietro Campana har en idé om hur man kan göra bevattning av åkrar mer effektivt. En idé som gjorde honom till vinnare av Bästa Idé i Idélabs Idétävling 2020.

– Jag har jobbat på det här projektet under en längre tid. Jag är stolt över det och kände att jag ville ha erkännande, säger Pietro.

Pietro, som är biträdande universitetslektor på MDH, började jobba på sin idé, SWEDIMS, för fem år sedan och har sedan dess haft samarbeten med forskare från både NASA och SMHI. Tanken med hans idé är att bygga ett system som gör det enklare att kartlägga vädret så att man optimerar vattenförbrukningen vid bevattning av till exempel åkrar.

– Jag vill utöka systemet så att det även kan kartlägga resten av Europa, säger Pietro.

Första pris - 40 000 kr

Majoriteten av tiden då Pietro har jobbat med sin idéutveckling har han gjort det utan ekonomisk hjälp. Det var inte förrän nyligen som han fick en del stöd från Future Energy Center på MDH, och nu får han även hjälp från Idétävlingen. Priset för Bästa Idé var nämligen 40 000 kronor i förstudiemedel som kan användas för att utveckla idén vidare.

– Jag blev jätteglad när jag fick veta att jag vunnit. Nu har jag större möjligheter att utveckla min idé vidare.

Idétävlingen 2020 fick in 43 bidrag varav 13 finalister valdes ut som fick skicka in en pitch i digitalt format. Pietro berättar att detta var den svåraste biten för honom.

– Jag jobbade i närmare tio timmar med pitchen. Bara att skriva manuset tog en timme.

Nu ser han fram emot att jobba vidare med SWEDIMS och lansera produkten. Till alla som funderar på att delta i Idétävlingen har han bara en sak att säga:

– Gör det! Så fort du får en idé – kör på den. Just den idén kan vara den rätta.

Mer information om SWEDIMS Länk till annan webbplats..

Idélab hjälper dig göra nytta av din kunskap

Idélab erbjuder studenter, forskare och övriga anställda vid MDU rådgivning inom ide- och affärsutveckling samt personlig utveckling – helt kostnadsfritt.