Datum 2019-10-08

Forskarskola ger kompetens till både industrin och högskolan

Denna artikel skrevs innan vårt officiella namnbyte den 1 januari 2022 från Mälardalens högskola (MDH) till Mälardalens universitet (MDU).

Thomas Nolte håller ett tal om framtidens nya teknologier.

- Det är oerhört spännande att vi på MDH utvecklar framtidens nya teknologier, säger Thomas Nolte.

Tretton industriforskare i satsningen ARRAY presenterade denna veckan sina projekt för sina arbetsgivare, finansiärer och samarbetspartners. ARRAY står för Automation Region Research Academy och är en industriforskarskola och unik samverkansplattform för ingenjörsforskningen vid Mälardalens högskola (MDH).

Industriforskarskolan ARRAY är ett nära samarbete mellan MDH och några av världens främsta företag inom automation och robotik. ARRAY bidrar till ökad kompetens och utveckling inom vetenskapliga områden som är av strategisk relevans för svensk industri. Forskarskolan startade 2018, nu samlas alla forskarna för att presentera sina projekt och utbyta kunskap.

– Det här är ett unikt samverkansprojekt som kom till tack vare ett stort engagemang från ett antal nyckelpersoner hos våra industripartners. ABB, Volvo och Skanska har varit drivande och satsar stora resurser – det hade inte varit möjligt utan dem, säger Thomas Nolte, professor och initiativtagare till forskarskolan.

I ARRAY ingår nu tretton doktorander, flera blir det när satsningen går vidare in i 2020. Företagen som ingår i forskarskolan nu är ABB Robotics, ABB Industrial Automation, ALTEN, Bombardier Transportation, First Control Systems, Kanthal, MITC, RISE SICS, Skanska Sverige och Volvo Construction Equipment. I samarbetet ingår också Automation Region och Robotdalen.

– Med ARRAY befäster vi vår position som landets ledande lärosäte inom automation och robotisering. Satsningen ger oss betydelsefull kompetens till högskolan och till industrin. Det är oerhört spännande att vi här på MDH utvecklar framtidens nya teknologier inom automation och robotik, säger Thomas Nolte.

Fem forskningsspår

De fem forskningsspåren, inbyggda system, regler och optimering, säkerhet, test och verifiering och automationstillämpningar, är noga valda för att matcha industrins önskemål, strategiska prioriteringar och utmaningar.

Exempel på projekt som pågår

• Industrirobotik i nya (dynamiska) miljöer.
  • Nästa generations styrsystem för processautomation (inkluderande cybersäkerhet, testning samt tillgängliga och feltoleranta system).
  • Byggautomation, specifikt hur robotik och autonoma maskiner kan ersätta tunga arbeten i byggbranschen.
  • Automation och elektrifiering av tunga fordon.
  • Digitalisering av tung industri.
  • Robotik för kvalitetssäkring inom produktion.
  • Införandet av collaborativa robotar inom produktion.

Satsningen omfattar även ett större utbud av forskarutbildningskurser med handledning från både akademi och industri.

ARRAY är en satsning på totalt 75 miljoner kronor, där KK-stiftelsen har beviljat MDH 32 miljoner kronor. Resterande finansiering fördelas med cirka en tredjedel från företagen och två tredjedelar från MDH.