Datum 2019-12-10
Artikeltyp Porträtt

”Som lärare är jag en vuxen förebild i barnens närhet”

Frida Haraldsson

Lärare, handbollsspelare på elitnivå och inspiratör på Instagram. Det är några av alla de saker som driver Frida Haraldsson, alumn från MDH.
– Som lärare är jag en vuxen förebild i barnens närhet. Det är en oerhörd förmån att få följa deras utveckling och att få vara en del av det är en oerhörd bekräftelse, säger Frida Haraldsson.

Höstterminen 2017 började Frida Haraldsson att arbeta som grundlärare i Västerås parallellt med att hon skrev uppsats, och efter examen fick hon sin första klass som nu går i årskurs 2.

– Det som är roligt med mitt jobb är att ingen dag är den andra lik. Från utbildningen fick jag med mig ämneskunskaper och vad ny forskning säger inom olika områden vilket jag har nytta av inom läraryrket. Jag hade fina klasskamrater och blivande kollegor att bolla idéer med under utbildningens gång vilket har gett ett fantastiskt kontaktnät idag.

Vill inspirera andra

Förutom sitt jobb som lärare spelar Frida handboll på elitnivå och sedan juni 2018 driver hon en Instagram med pedagogiska tips från sin vardag.

– Jag ville själv bli inspirerad av andra lärare och upptäckte då att jag själv kan vara en inspiration med mina tankar och idéer. Dessutom har kontot blivit väldigt uppskattat av föräldrar som får en inblick i sina barns vardag.

Ett praktiskt exempel hon delat med sig av är det ett enkelt sätt att prata om ljudnivåer i klassrummet. Med hjälp av pilar i olika färger kan hon tydligt visa om det ska vara helt tyst, arbetsro, om alla får prata eller om det är en genomgång och presentation.
– I början blev det en del tjat för att hålla på reglerna, men det har verkligen gett resultat.

Ett annat uppskattat tips är att möta alla barnen på deras nivå. Med hjälp av lappar utanför klassrummet får eleverna visa hur de vill starta dagen. Det kan vara med en high five, en dans, en kram eller att bara säga hej. Dessutom stämmer hon av under dagen för att alla ska få berätta vad de har lärt sig och om de har något ämne de vill lyfta i klassrummet.

– Det handlar om tid till alla barn och skapa en relation. Ofta har vi inte tid till det i klassrummet, men det är väldigt uppskattat att vara med på rasterna. Då kan vi prata om lite annat och jag får en chans att lära känna barnen på riktigt. Jag har ett genuint intresse att göra så bra saker som möjligt för barnen för att vi ska utvecklas tillsammans, säger Frida Haraldsson.

Världens bästa yrke

I november var Frida Haraldsson tillbaka på MDH för att inspirera kollegor och studenter i sin roll som alumn, tidigare student.

– Till de som funderar på att börja plugga till lärare: Gör det! Det är världens bästa yrke. Precis som alla yrken så är det stressigt i perioder men man får så otroligt mycket tillbaka av eleverna vilket gör det värt allt slit.

Frida Haraldsson föreläser på MDH.

Frida Haraldsson gästade MDH i november 2019 för att inspirera och dela med sig av sina erfarenheter.