9:e Utvecklings­­konferensen för
Sveriges ingenjörsutbildningar

För dagens och framtidens utmaningar!

Den 22-23 november 2023, Mälardalens universitet, Västerås.

Utvecklings­konferens
för Sveriges ingenjörs­utbildningar

22-23 november 2023, Mälardalens universitet, Västerås

Bild på Sydney harbour bridge

Den 9:e utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar.

Välkommen på konferens till Sveriges nyaste universitet!

Den 22-23 november 2023 står Mälardalens universitet som värd för konferensen. Det är ett ärofyllt och viktigt uppdrag att få skapa denna mötesplats för utveckling av ingenjörsutbildningarna i Sverige.

Huvudmän för konferensen är det nationella organet RET/TUF-gruppen för civilingenjörsutbildning, bestående av rektorer och administrativa chefer, och samverkansgruppen för högskoleingenjörsutbildningar, ett nätverk bestående av representanter för de svenska lärosäten som utbildar högskoleingenjörer.

Konferensen beräknas ha 250 – 320 deltagare och Campus Västerås huserar arrangemanget. Du är välkommen!

Konferensens syfte

Konferensen syftar till att utveckla ingenjörsutbildningarnas kvalitet genom att:

• lyfta fram och dela erfarenheter kring aktuell utveckling av ingenjörsutbildning
  • vara en arena för pedagogisk meritering och över tid utgöra ett arkiv för utvecklingen av Sveriges ingenjörsutbildningar
  • tillsammans analysera nuläge och utveckla nya möjligheter

Målgrupper

Konferensen vänder sig till alla som är intresserade av ingenjörsutbildning och anpassas speciellt till dig som:

• undervisar,
  • är aktiv inom programledning (program-/kursansvarig, administratör, studievägledare, studentrepresentant) eller
  • har pedagogiskt utvecklingsuppdrag.

Kontakta arrangören med dina frågor om konferensen.

utvkonf23@mdu.se

Universitetsplan 1, Västerås (tidigare Högskoleplan)

• Karta över campus Västerås

... med bil

Sväng av från E18 vid Rocklundamotet (avfart 132). Kör Vasagatan mot centrum. Efter ca 700 meter, sväng vänster till Universitetet. Parkering finns både framför och bakom universitetet.

• Karta och vägbeskrivning i Google maps (Västerås)

...med buss

Stadsbuss 2 och 6, samt landsortsbuss 21, går från Västerås bussterminal till hållplats Universitetet (Västerås).

...med tåg

Universitetet ligger cirka 15 minuters promenad från Västerås central (gång/cykelbana längst med Vasagatan). Restider till Västerås från:

Stockholm - 1 timme
Eskilstuna - 32 minuter